Abonelerin 5 milyon 400 bini mobil, 450 bini kablonet, 6 milyon 940
bini ise ADSL ile internete bağlanıyor. Pazar payında ise servis
sağlayıcıların sıralaması şöyle:
Türkiye'de internet abone sayısı yaklaşık 13 milyon oldu. Abonelerin 5
milyon 400 bini mobil, 450 bini kablonet, 6 milyon 940 bini ise ADSL ile
internete bağlanıyor.
ADSL internet servis sağlayıcıların pazar paylarına bakıldığında, en büyük paya sahip işletmeci TTNet oldu.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunca (BTK), açıklanan pazar
verilerine göre, genişbant pazarında mobil internet, fiber ve kablo
internet abone sayıları yüzde 16'yı geçti.
2003 yılında sadece 18 bin 604 genişbant internet abonesi, 8 yılda
yaklaşık 690 kat artarak, yaklaşık 12,79 milyona ulaştı. Türkiye'deki
toplam internet abone sayısı ise yüzde 16,1 artarak 12,86 milyon oldu.
Abonelerin 5 milyon 400 bini mobil, 450 bini kablonet, 6 milyon 940 bini
ise ADSL ile internete bağlanıyor.
2011 yılı üçüncü çeyrek itibariyle 15 bin 310 ISDN, 10 bin 749 uydu, 9
bin 19 PLC ile internet hizmeti alan abone bulunurken, 69 binden fazla
çevirmeli bağlantı yapan abone bulunuyor.
İSS'lerin geliri 859 milyon lira
Bu yılın üçüncü çeyreğinde yaklaşık yüzde 0,8 oranında artan xDSL abone
sayısı, 6,8 milyona yaklaştı. ADSL teknolojisinin xDSL teknolojisindeki
pazar payı ise yüzde 99,8 seviyesinde. İnternet servis sağlayıcıların
kendi aralarındaki pazar paylarına bakıldığında, (Kablo internet ve
mobil internet hariç) en büyük paya sahip işletmeci TTNet olup, onu
Superonline, Doğan Telekom, Koç.Net ve Türknet izliyor.
60'a yakın işletmecinin aktif olarak hizmet verdiği İnternet Servis
Sağlayıcılığı (İSS) alanında bu yılın üçüncü çeyreğinde yaklaşık 859
milyon lira gelir elde edildi.
İnternet Servis Sağlayıcıların pazar payları
İŞLETMECİ %
TTNet 86,37
Superonline (Tellcom) 4,62
Doğan Telekom 3,43
Koç.Net 2,02
Türknet 1,67
Millenicom 1,38
Metronet 0,13
İşnet 0,06
Radore Hosting 0,05
Global İletişim 0,01
Diğer 0,28
Genişbant abonelerinin yüzde 91'i xDSL kullanıyor
Türkiye'de genişbant abonelerinin yüzde 91'i xDSL teknolojisini
kullanıyor. Temmuz 2010 tarihi itibariyle AB ülkelerinde ortalama yüzde
16 ile kablo internet bağlantısı tercih edilirken, Türkiye'de kablo
internet hizmetinin genişbant içindeki payı bu yılın üçüncü çeyreğinde
yüzde 5'e çıktı.
3G hizmetleri sunan mobil işletmecilerden elde edilen verilere göre,
mobil bilgisayardan ve cepten internet abone sayısındaki artış bir
önceki döneme göre yaklaşık yüzde 47 oranında artarak, 5 milyon 324 bin
701'e ulaştı. Toplam mobil internet kullanım miktarı bir önceki döneme
göre yaklaşık yüzde 33 oranında arttı.
Türkiye'deki sabit genişbant internet abonelerinin yaklaşık yüzde 80'i 8
Mbit/s hıza kadar olan bağlantıya sahip abonelik türünü tercih etti. 1
Mbit/s hızındaki genişbant internet abonelerin yüzdesi, 2011 yılı üçüncü
çeyreğinde yüzde 10'a geriledi. 2 Mbit/s ve 4 Mbit/s hızlarındaki
bağlantılar ile 8 Mbit/s'den daha hızlı olan bağlantıların oranlarının
toplamı ise yüzde 9'a yaklaştı.
Sabit genişbant internet abonelerinin yaklaşık yüzde 95'ini bireysel,
yüzde 5'ini ise kurumsal aboneler oluşturdu. Mobil cepten internet
abonelerinin yüzde 41'i 0-5 Mb arasında yoğunlaşıyor.
İnternet abonelerinin yüzde 82'si 10 megabit hızla bağlandı
Avrupa Birliği ülkeleri ile Türkiye'nin sabit genişbant internet
aboneliklerinin hızlara göre dağılımına bakıldığında ise 2 ila 10
Mbit/sn arasındaki sabit genişbant aboneliğin AB ortalaması yüzde 58
iken bu oran Türkiye'de yüzde 82'ye çıktı. 10 Mbit/sn üzeri aboneliğin
AB ortalaması yüzde 29 iken Türkiye'de yüzde 7'ye düştü.
Alternatif sabit genişbant işletmecileri, pazarda fiber ve kablo
genişbantın etkisiyle TTNet'in pazar payındaki gerileme devam ederek
yüzde 82,5'e indi. Kablo internet hizmeti sunan işletmecilerin pazar
payı yüzde 5,5 olurken, fiberin pazar payı yüzde 3 oldu.
AB ülkelerinde genişbant hizmetlerinde yerleşik işletmecilerin ortalama
payı yüzde 44 iken Türkiye'de yaklaşık yüzde 83 olarak gerçekleşti.
İşletmecinin pazar payının en düşük olduğu ülke İngiltere ve Romanya
iken, Türkiye'deki yerleşik işletmecinin pazar payındaki düşüş sürmesine
rağmen AB ortalamasının hala çok üstünde yer alıyor.
Türkiye'de nüfusa göre sabit genişbant penetrasyon oranı yüzde 10,2
iken, AB ülkeleri penetrasyon ortalaması yüzde 25,6'dır. Mobil genişbant
penetrasyon oranı Türkiye'de yüzde 7,2 iken AB ortalaması yüzde 6,1. AB
ülkeleri arasında toplam penetrasyon oranı en yüksek ülke ise yüzde
51,6 ile Danimarka oldu.
Hanehalkı sayılarına göre hesaplanan sabit genişbant penetrasyon
oranları karşılaştırıldığında, AB ülkeleri hanehalkı sabit penetrasyon
ortalaması yüzde 61,4 iken Türkiye'de 2011 yılı üçüncü çeyreği
itibariyle yaklaşık yüzde 40,5 olarak gerçekleşti.
0 yorum